Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hva skjer mellom Google, Facebook og Australia?

Reklame

I to tiår har globale nyhetsbyråer klaget på at internettbedrifter blir rike på deres bekostning, og selger reklame knyttet til rapportene uten å dele inntekter.

Nå slutter Australia seg til Frankrike og andre regjeringer for å presse Google, Facebook og andre internettgiganter til å betale. Det kan kanalisere mer penger til en nyhetsindustri som kutter dekning etter hvert som inntektene krymper. Men det setter også sammenstøt med noen av teknologibransjens største navn.

Google, en enhet fra Alphabet Inc., har kunngjort avtaler om å betale utgivere i Australia, mens Facebook sa torsdag at de har blokkert brukere i landet fra å se eller dele nyheter.

Hva skjer i Australia

I møte med en lovforslag om å tvinge internettbedrifter til å betale nyhetsorganisasjoner, har Google kunngjort avtaler med Rupert Murdochs News Corp. og Seven West Media. Ingen økonomiske detaljer ble gitt ut. Australian Broadcasting Corp. er i forhandlinger.

Google står for 53% prosent av australske annonseinntekter på nettet og Facebook 23%, ifølge kasserer Josh Frydenberg.

Google hadde truet med å gjøre søkemotoren utilgjengelig i Australia som svar på lovgivningen, som ville skape et panel for å ta prisavgjørelser på nyheter.

På torsdag svarte Facebook med å blokkere brukere fra å få tilgang til og dele australske nyheter.

Facebook sa at den foreslåtte loven «ignorerer realitetene» i forholdet til utgivere som bruker tjenesten til å «dele nyhetsinnhold.» Det til tross for at Frydenberg sa denne uken at Google og Facebook «ønsker å inngå disse kommersielle ordningene.»

Hva skjer i andre land?

Australias lovforslag ville være den første i sitt slag, men andre regjeringer presser også Google, Facebook og andre internettbedrifter til å betale nyhetsutgivelser og andre utgivere for materiale.

I Europa måtte Google forhandle med franske utgivere etter at en domstol i fjor opprettholdt en ordre om at slike avtaler var påkrevd av et EU-opphavsrettsdirektiv fra 2019.

Frankrike er den første regjeringen som håndhever reglene, men avgjørelsen antyder at Google, Facebook og andre selskaper vil møte lignende krav i andre deler av handelsblokken med 27 nasjoner.

Google og en gruppe franske forlag har kunngjort en rammeavtale om at det amerikanske selskapet skal forhandle om lisensavtaler med individuelle utgivere. Selskapet har avtaler med utsalgssteder, inkludert avisen Le Monde og ukebladet l’Obs.

I fjor kunngjorde Facebook at de ville betale amerikanske nyhetsorganisasjoner, inkludert The Wall Street Journal, The Washington Post og USA Today for overskrifter. Ingen økonomiske detaljer ble gitt ut.

I Spania stengte Google nyhetsnettstedet sitt etter at en lov fra 2014 krevde at de skulle betale utgivere.

Hvorfor betyr det noe?

Utviklingen i Australia og Europa antyder at den økonomiske balansen mellom flere milliard dollar internettbedrifter og nyhetsorganisasjoner kan skifte.

Australia svarer og klager på Internett-selskaper bør dele reklame og andre inntekter knyttet til nyhetsrapporter, magasinartikler og annet innhold som vises på deres nettsider eller som deles av brukere.

Regjeringen handlet etter at konkurreringsregulatoren prøvde og ikke klarte å forhandle en frivillig betalingsplan med Google. Den foreslåtte loven vil opprette et panel for å fatte bindende avgjørelser om prisen på nyhetsrapporter for å bidra til å gi individuelle utgivere mer forhandlingsinnflytelse med globale internettbedrifter.

Hva betyr dette for det offentlige?

Googles avtale betyr en ny inntektsstrøm for nyhetsutstyr, men om det betyr mer dekning for lesere, seere og lyttere, er uklart.

Fagforeningen for australske journalister oppfordrer medieselskaper til å sørge for at onlineinntektene går til nyhetsinnsamling.

«Eventuelle penger fra disse avtalene må havne i redaksjonen, ikke i styrerommet,» sa Marcus Strom, president for Media, Entertainment and Arts Alliance. «Vi vil presse saken for åpenhet om hvordan disse midlene blir brukt.»

I mellomtiden kan tilgang noen ganger lide: Facebooks sensur torsdag blokkerte opprinnelig noen australske kommersielle og offentlige kommunikasjonssider.

Storm i vannglass? Det koker bra mellom Facebook, Google, andre internettbedrifter og land som Australia som kjemper i mot deres stahet. Halvard Henry med Venner mener rett og slett dette er den nye verden, det er ingen tvil om at store internettbedrifter som nevnte Facebook, Google tar for mye fra land, det er på tide å gi noe tilbake og det er akkurat det Australia sier ifra om nå. Vi følger med i trenden og vi har neppe hørt det siste fra denne saken som både gleder og provoserer sikkert noen!

Kanskje du også liker

3 til 1 med Brutus

På min gamle blogg som nå lever sitt eget liv der ute i internettet så hadde jeg en post, som het 3 til 1 med …

Les Mer

3 til 1 med Baest

I fjor høst tok jeg 3 til 1 frem fra glemselen og i første post fikk du tre magiske låter med belgiske Brutus som jeg …

Les Mer

Skuespiller Rip Torn er død

Den amerikanske skuespilleren Rip Torn er død, melder AP. Han ble 88 år gammel. Torn døde tirsdag ettermiddag i sitt hjem med familien sin til stede. …

Les Mer