Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hva skjer mellom Google, Facebook og Australia?

I to tiår har globale nyhetsbyråer klaget på at internettbedrifter blir rike på deres bekostning, og selger reklame knyttet til rapportene uten å dele inntekter.

Nå slutter Australia seg til Frankrike og andre regjeringer for å presse Google, Facebook og andre internettgiganter til å betale. Det kan kanalisere mer penger til en nyhetsindustri som kutter dekning etter hvert som inntektene krymper. Men det setter også sammenstøt med noen av teknologibransjens største navn.

Google, en enhet fra Alphabet Inc., har kunngjort avtaler om å betale utgivere i Australia, mens Facebook sa torsdag at de har blokkert brukere i landet fra å se eller dele nyheter.

Hva skjer i Australia

I møte med en lovforslag om å tvinge internettbedrifter til å betale nyhetsorganisasjoner, har Google kunngjort avtaler med Rupert Murdochs News Corp. og Seven West Media. Ingen økonomiske detaljer ble gitt ut. Australian Broadcasting Corp. er i forhandlinger.

Google står for 53% prosent av australske annonseinntekter på nettet og Facebook 23%, ifølge kasserer Josh Frydenberg.

Google hadde truet med å gjøre søkemotoren utilgjengelig i Australia som svar på lovgivningen, som ville skape et panel for å ta prisavgjørelser på nyheter.

På torsdag svarte Facebook med å blokkere brukere fra å få tilgang til og dele australske nyheter.

Facebook sa at den foreslåtte loven «ignorerer realitetene» i forholdet til utgivere som bruker tjenesten til å «dele nyhetsinnhold.» Det til tross for at Frydenberg sa denne uken at Google og Facebook «ønsker å inngå disse kommersielle ordningene.»

Hva skjer i andre land?

Australias lovforslag ville være den første i sitt slag, men andre regjeringer presser også Google, Facebook og andre internettbedrifter til å betale nyhetsutgivelser og andre utgivere for materiale.

I Europa måtte Google forhandle med franske utgivere etter at en domstol i fjor opprettholdt en ordre om at slike avtaler var påkrevd av et EU-opphavsrettsdirektiv fra 2019.

Frankrike er den første regjeringen som håndhever reglene, men avgjørelsen antyder at Google, Facebook og andre selskaper vil møte lignende krav i andre deler av handelsblokken med 27 nasjoner.

Google og en gruppe franske forlag har kunngjort en rammeavtale om at det amerikanske selskapet skal forhandle om lisensavtaler med individuelle utgivere. Selskapet har avtaler med utsalgssteder, inkludert avisen Le Monde og ukebladet l’Obs.

I fjor kunngjorde Facebook at de ville betale amerikanske nyhetsorganisasjoner, inkludert The Wall Street Journal, The Washington Post og USA Today for overskrifter. Ingen økonomiske detaljer ble gitt ut.

I Spania stengte Google nyhetsnettstedet sitt etter at en lov fra 2014 krevde at de skulle betale utgivere.

Hvorfor betyr det noe?

Utviklingen i Australia og Europa antyder at den økonomiske balansen mellom flere milliard dollar internettbedrifter og nyhetsorganisasjoner kan skifte.

Australia svarer og klager på Internett-selskaper bør dele reklame og andre inntekter knyttet til nyhetsrapporter, magasinartikler og annet innhold som vises på deres nettsider eller som deles av brukere.

Regjeringen handlet etter at konkurreringsregulatoren prøvde og ikke klarte å forhandle en frivillig betalingsplan med Google. Den foreslåtte loven vil opprette et panel for å fatte bindende avgjørelser om prisen på nyhetsrapporter for å bidra til å gi individuelle utgivere mer forhandlingsinnflytelse med globale internettbedrifter.

Hva betyr dette for det offentlige?

Googles avtale betyr en ny inntektsstrøm for nyhetsutstyr, men om det betyr mer dekning for lesere, seere og lyttere, er uklart.

Fagforeningen for australske journalister oppfordrer medieselskaper til å sørge for at onlineinntektene går til nyhetsinnsamling.

«Eventuelle penger fra disse avtalene må havne i redaksjonen, ikke i styrerommet,» sa Marcus Strom, president for Media, Entertainment and Arts Alliance. «Vi vil presse saken for åpenhet om hvordan disse midlene blir brukt.»

I mellomtiden kan tilgang noen ganger lide: Facebooks sensur torsdag blokkerte opprinnelig noen australske kommersielle og offentlige kommunikasjonssider.

Storm i vannglass? Det koker bra mellom Facebook, Google, andre internettbedrifter og land som Australia som kjemper i mot deres stahet. Halvard Henry med Venner mener rett og slett dette er den nye verden, det er ingen tvil om at store internettbedrifter som nevnte Facebook, Google tar for mye fra land, det er på tide å gi noe tilbake og det er akkurat det Australia sier ifra om nå. Vi følger med i trenden og vi har neppe hørt det siste fra denne saken som både gleder og provoserer sikkert noen!

Kanskje du også liker

The Walking Dead sesong 10 gjenopptas i februar – Pluss: 6 nye teasere til de kommende bonusepisodene

Mindre enn to måneder etter at The Walking Dead sendte sin sesong 10 har AMC satt en premiedato for sesongens seks gjenværende bonusepisoder. De halvt …

Les Mer

Halvard Henrys favoritter – Musikkåret 2020

I mange år har jeg laget lister over favoritter som har preget meg gjennom året. Her har det vært mye bra i året som har …

Les Mer

Ukens leder – Vi pynter til jul

Dette året har vært mildt sagt turbulent i de tusen hjem. Det rapporteres om heftig salg av utendørs julepynt og folk begynner rekordtidlig å pynte …

Les Mer