Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

I dag er det 25 år siden MS Estonia forliset

I dag 28.september er det 25 år siden Estonia-forliset som er vår tids største forlis. Til sammenligning er Titanic fra 1912 det som er den verste ulykken som har skjedd på havet i historien!

MS Estonia hadde siden 1. februar 1993 gått i rutetrafikk mellom Tallinn i Estland og Stockholm i Sverige. Fergen ble benyttet i hovedsak av svensker og estere, men også av mange nordmenn. Den ble drevet av det estiske rederiet EstLine Maritime Company, halvt estisk statseid og halvt svenskeid av rederiet Nordström & Thulin.

Tidligere hadde skipet vært drevet under navnet Viking Sally fra 1980 til 1990 i trafikk mellom Åbo og Stockholm. Da Viking Line solgte skipet til Silja Line i 1991, fikk det navnet «Silja Star». Så kjøpte Wasa Line det og fra 1991 til 1993 gikk det mellom Vasa og Umeå under navnet Wasa King. Skipet ble kjøpt av det svensk-estiske shippingselskapet EstLine Marine Company i januar 1993.

Etter oppløsningen av Sovjetunionen hadde jernteppet mellom de nordiske landene og de baltiske statene forsvunnet, og den første overfarten mellom Tallinn og Stockholm fant sted 1. februar 1993. Trafikken pågikk med avganger annenhver dag fra henholdsvis Tallinn og Stockholm. Den 28. september 1994 mellom kl. 00:55 og 01:50 kantret og sank skipet. Det var 989 mennesker ombord.

MS Estonia skulle ha anløpt Stockholm kl. 09:30. Været var dårlig, med en vind på 20–25 m/s og 6–10 meter høye bølger. Noen meldte om 15 meter høye bølger og vind på over 30 m/s. I motsetning til andre ferger på ruten, gikk hun for full fart mot bølgene.

Fartøyet var et roroskip med store porter i baug og akterende som tillot hurtig lasting og avlasting av kjøretøy. Den direkte årsaken til forliset var at låsene på løftebaugen sviktet under belastningen fra bølgene. Da baugen brakk løs fra båten dro den med seg rampen som dekket for åpningen til bildekket bak løftebaugen. Dette førte til at vann trengte inn på bildekket og destabiliserte skipet, noe som satte i gang en katastrofal kjede av hendelser som førte til at skipet sank. (Liknende problemer førte også til forliset av MV Princess Victoria i 1953 og Herald of Free Enterprise i 1987.)

De første faresignalene var uvanlige lyder av metall mot metall rundt kl. 01:00, da skipet befant seg utenfor Åbos skjærgård. Imidlertid viste en inspeksjon av baugporten ingen tydelig skade. Omkring kl. 01:20 ropte en svak kvinnerøst «Häire, häire, laeval on häire» (estisk som betyr Alarm, alarm, det går alarm på båten) over høyttaleranlegget. Bare sekunder senere ble et internt alarmanrop utsendt til mannskapet over høyttaleranlegget. Livbåtalarmen ble dessverre utløst for sent, og den ble formidlet på estisk, så det var ikke mange av passasjerene som klarte å redde seg i livbåtene.

Raskt hadde fartøyet fått 30–40 grader slagside mot styrbord som gjorde det så å si umulig å bevege seg trygt ombord i skipet. Dører og korridorer ble omgjort til dødsfeller. De som skulle komme til å overleve befant seg da allerede på dekk. Mayday ble sendt ut av skipets mannskap kl. 01:22, men fulgte ikke internasjonale standarder. På grunn av strømbrudd fikk man ikke oppgitt posisjon, noe som forsinket redningsoperasjonen noe.

Passasjerfergen MF Mariella fra Viking Line var på plass ved ulykkesstedet kl. 02:12. Det første redningshelikoptret ankom kl. 03:05. Av et totalt antall på 989 mennesker ombord på skipet ble bare 137 reddet. Ulykken krevde 852 liv. 501 av de omkomne var svensker og seks av nordmennene som befant seg ombord var blant de omkomne. Dødsårsaken var drukning og nedkjøling (vanntemperaturen var 8 °C). Bare 92 av det totale antallet omkomne er blitt funnet.

Nå må fransk rett ta stilling til om Bureau Veritas, som hadde inspisert skipet to ganger i løpet av 1994, eller det tyske skipsverftet Jos L. Meyer-Werft, må utbetale erstatning til de 1116 personene som nå krever penger.

De har lagt et krav på 400 millioner norske kroner på bordet. Det har tatt over 20 år å få saken opp for fransk rett, men i dag startet altså høringen i Nanterre, der Bureau Veritas har sitt hovedkvarter.

– Jeg har ingen forventninger. Loven maler langsomt og jeg tviler på at retten vil være i stand til å finne ut hvem som har ansvaret for denne tragedien, sier Mart Raudsepp til nyhetsbyrået AFP. Han mistet sin 17 år gamle sønn i forliset.

De overlevende og etterlatte har tidligere mottatt rundt 1,3 milliarder kroner i erstatning etter forliset av rederiet Estline, men advokaten som representerer dem sier den summen ikke kompenserer for sorgen og smerten etter katastrofen.

I dag er det altså 25 år siden Estonia forliset på Østersjøen og vi som husker det var sjokkerende scener, som vi ble vitne til på TV2, NRK, SVT. Vi skal ikke spekulere 25 år senere på hvor bra redningsaksjonen var på denne mørke dagen i 1994. Likevel må vi stille noen kritiske spørsmål på om dødstallene kunne vært mindre. Her er noen punkter som vi mener er viktig å nevne:

  • En tydelig beskjed til passasjerene kunne ha reddet mange liv. De fleste av de omkomne klarte aldri å komme seg ut av skipet. Da skipet krenget 30 grader eller mer, var det å bevege seg på innsiden omtrent umulig og svært farlig på grunn av faren for å falle eller bli knust under fallende gjenstander.
  • Livbåter kunne ikke sjøsettes på grunn av slagsiden (sideveis helling) skipet hadde.
  • De fleste passasjerene forsto ikke hvordan de skulle blåse opp redningsflåtene eller bruke de utdelte redningsvestene.
  • Redningsflåtene var vanskelige å borde, kantret lett og var svært vanskelige å sette sammen av menneskene som kom ombord. En kantret redningsflåte ga omtrent ingen beskyttelse mot vannet.

Nasjonalitet på tapte liv var store der Sverige var øverst med 501 døde, Estland 285, Latvia 17, Russland 11, Finland 10, Norge 6, Danmark 5, Tyskland 5. Listen er som et langt vondt år.

I dag er det 25 år siden Estonia-forliset som er fortsatt en stor snakkis den dagen i dag. Våres tanker og medfølelse går i dag til de etterlatte og deres venner, som døde denne natten 28.september, 1994!!

Kanskje du også liker

Mikel Arteta ny manager for Arsenal

Arsenal har utnevnt Mikel Arteta (37) til sin nye manager på en tre og et halvt års avtale. Spanjolen forlater sin rolle som Manchester City …

Les Mer

Zombieland 2: Double Tap – Official Trailer

Den første traileren til Zombieland: Double Tap oppfølgeren til komedien i 2009 ble slippet torsdag, og flere av skuespillerne som var med i den første …

Les Mer

Ozzy Osbourne – The Nine Lives of Ozzy dokumentar kommer til våren

Ozzy Osbourne reflekterer over livet og karrieren i traileren til den kommende A&E-dokumentaren, Biography: The Nine Lives of Ozzy. Den har premiere til våren på …

Les Mer