Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Plateanmeldelse: Nervosa – Perpetual Chaos

Nervosa har gått gjennom mye siden Downfall of Mankind kom ut i 2018. To medlemmer har sluttet  i bandet som er Luana Dametto (Trommer), Fernanda Lira (Bass). Inn som erstattere har tre medlemmer kommet til som er blant annet Mia Wallace (Abbath), Diva Satanica (Bloodhunter), Eleni Nota (Lightfold).

Originalmedlemmet og eneste medlem som har vært med fra starten i Nervosas levetid som band Prika Amaral snakket om den internasjonale oppstillingen som nå består av medlemmer fra Brasil, Italia, Spania og Hellas, som et logistisk valg, og sa at reisespørsmål og touring vil fungere mye bedre.

Så tilsynelatende umulig som det er å gjenskape den ville, kaotiske energien til den tidlige thrash-scenen, er det fremdeles band der ute med den nødvendige svirrende og uhemmede intensiteten for å komme ganske forbanna. NERVOSA har lenge vært et slikt band, men selv deres mest døve fans må ha fryktet det verste da gitarist og grunnlegger Prika Amaral ble den siste kvinnen som sto i fjor. «Perpetual Chaos», som viser en helt ny serie, er den viktigste albumet i brasilianernes karriere til dags dato, og det er en mulighet som Amaral tydelig har grepet med begge de smarte hender.

Bandets fjerde full lengde og den første siden 2018s «Downfall of Mankind», er mindre lyden av et band som er gjenfødt enn de ødeleggende fruktene av en eller annen vill mutantoppgradering på bossnivå. NERVOSA er allerede betydelig mer ondskapsfull enn mange av deres Thrash metal-jevnaldrende, og opprettholder enestående intensitetsnivåer gjennom disse 13 korte, skarpe utbruddene fra old school-glød. Det er den slags stygge, eksplosive metallplaten som får deg til å kjøre dårlig, så vær oppmerksom og vær trygg der ute.

Styrken og originaliteten til Amarals musikalske visjon blir også skarp i fokus, selv om «Perpetual Chaos» sjelden kommer fra en brutal blanding av thrash og fillete død. Djevelen er i den fine detalj, fra de magiske doom-riffene som uventet dukker opp mellom rampene nedover til den skumle atmosfæren som gjennomsyrer NERVOSAs midt-tempo-riffing. Det er viktig at dette nye albumet har en vanvittig kjemi og har fått en øyeblikkelig og svimlende balanse mellom løsben og svak presisjon.

Til tross for de åpenbare lydfordelene ved å bli spilt inn i 2020, svinger «Perpetual Chaos», stikker og smeller som en old school-perle, med den nye vokalisten Diva Satanica som leverer noen av de mest karismatiske snarkene på denne siden av HOLY MOSES ‘Sabina Classen. Men NERVOSA høres aldri ut som avledet eller fast i fortiden: slike som opprørt åpner «Venomous», den kolsvarte «Genocidal Command» og den endelige, vanvittige nakkebryteren «Under Ruins» er tykke med tusenårsskorpe og understøttet av moderne nivåer av tarmskramlende heft.

Hvis en sang oppsummerer det hele, er det «Time To Fight» 153 sekunder med motbydelig, punked-up hastighetsmetall, det er strålende snørret og anger, brutalt som helvete og stolt gjennomsyret av undergrunnsens skitten estetikk. Til syvende og sist er det den typen album som skiller diehards fra dabblers. I mellomtiden er NERVOSA nylig utstyrt for langdistanse. «Perpetual Chaos» er en absolutt nytelse.

Jeg har vært spent lenge på det nye albumet skulle kommet og kan trygt si at Prika Amaral er genial med bandet sitt. Fire kvinner som sparker bokstavelig fra seg som gjør en gammel kæll på 44 år begeistret. Dette er djevelens mesterverk som gjør de fire store i sjangeren Thrash Metal sjalu!

Perpetual Chaos – Terningkast 6!!

Nervosa er et Thrash metal-band opprinnelig fra São Paulo, Brasil. Bandet er signert til Napalm Records og har gitt ut fem studioalbum siden bandet ble grunnlagt i 2010. Nervosa har medlemmer fra Brasil, Hellas, Italia og Spania. Anbefales på det varmeste!

Kanskje du også liker

Stephanie Niznik fra Tv seriene Everwood og Star Trek er død

Skuespillerinnen Stephanie Niznik, best kjent fra for hennes rolle som Nina Feeney i Everwood og Kell Perim i Star Trek: Insurrection døde 23.juni i Encino, …