Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ukens leder – Buss for tog

I det siste 10 årene har vi sett en økende bruk av konseptet buss for tog, særlig langs rutene som går fra Østfold til Oslo regionen. Dobbeltsporet som fortsatt går til et enkelt spor igjennom Moss, sjaltes stadig over fra tog til buss i et stadig mer økende omfang. Hvorfor det? Bane Nor forklarer det med et økende vedlikeholds behov, men hva gjøres egentlig? Ikke nok. Blir for lettvint å dytte alt over på bussen.

Tiltakene som gjøres er feilretting på det elektriske varslingssystemet, oppgradering av signalboksene, bytting av elementer, sliping av skinner og sikkert tre dusin andre ting. Mengden tiltak forklares med: etterslep av vedlikehold. Så har man da lagt ned tusenvis av kilometer med dobbeltspor og ikke tatt høyde for at dette må vedlikeholdes? Dette virker for meg som en meget merkelig politikk!

Svaret på det er et uforsiktig ja. Regjeringen måtte se seg nødt til å spare på vedlikeholdsposten på dobbeltsportraseene i flere år etter at denne nådde frem til Sandbukta i Moss i 1996. Der ble det stoppet på grunn av uenigheter og står fortsatt, men det er en annen historie. Dobbeltsporet mellom Ski og Oslo er heller ikke ferdig. Så, banen er egentlig fortsatt ikke ferdig? Det forklarer en økende bruk av Buss for tog.

Melkeruta over Oslo er en spennende betegnelse på Buss For Tog og dette konseptet er svært kostbart for samferdselen, og det er også et utskjelt konsept. I disse tider er det også svært lett å snike noe som vår representant i redaksjonen har sett mye av og gjort selv ved et uhell. Folk blir ikke sjekket på Buss for tog i det omfanget som er påkrevet. I sommerhalvåret sitter vi mer på buss enn på tog og jeg trur ikke de som åpnet Østfoldbanen i 1879 hadde sett for seg dette. Jernbanen ble bygget for tog i utgangspunktet.

Planleggingen virker jo grei nok den fra Østfold til Oslo, fordi der går bussen fra perrongen nærmest stasjonen. Den gjør det samme fra Oslo men denne referansen til at Buss for tog er håpløst. Veldig få vet hvor Trelastgata er. Men det er bare å følge strømmen så vanskelig er det ikke. VY personellet er stort sett blide og fornøyde.

Unødvendig bruk? Vel med beskjeder som for eksempel denne under her vet man ikke helt. Bane NOR utfører vedlikehold av systemet for kommunikasjon mellom togene og togledersentralene i hele landet. All togtrafikk innstilles mens arbeidene pågår. Denne beskjeden kan jo tolkes dit hen at toget ikke går, men det gjør det jo på en måte. Ordtaket heter seg jo at det går alltid et tog. Men det gjelder ikke lenger det nå da.

Det går alltids buss for tog

Mvh

Lars Nicolai Skjølingstad – Ansvarlig for podcast og ukens leder,

Ukens leder er tilbake med en ny leder fra Lars Nicolai Skjølingstad som sier meningen rett ut hva han mener om buss for tog. Redaktør er enig med ukens leder at det går alltids en buss for tog.

Kanskje du også liker

Danskebåten legges ned mellom Oslo og Fredrikshavn

I disse coromavirus-tider så er det harde kår for oss alle og nå ser vi allerede noen legger ned i stor skala, som dessverre er …

Les Mer

Coronaviruset: Brasil er det andre landet i verden som passerer 100 000 dødsfall

Brasil har truffet den dystre milepælen til 100.000 dødsfall til Coronavirus – bare det andre landet i verden som gjør det. Antallet mennesker i Brasil …

Les Mer

Tidligere UFO-bassist Pete Way er død

Tidligere UFO-bassist Pete Way er død i en alder av 69 år. Nyheten ble kunngjort i en uttalelse på hans offisielle Facebook-side, der det står …

Les Mer
WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly