Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ukens leder: Spesialutgave – Den sivile delen av Moss Lufthavn lagt ut for salg

Den sivile delen av Rygge Flystasjon som for tiden fungerer som både test og vaksinasjonssenter er lagt ut for salg. Prisen er ukjent men er nok ganske akseptabel. Fra før har Rygge Flystasjon som var sivilt operativt til og med 2016. Den ble da lagt ned av Ryanair. Selskapet la ned driften på Rygge Flyplass på grunn av en avgift på drøye 100 kr som regjeringen innførte. Rygge Flystasjon har alltid hatt stort potensiale men det har aldri blitt brukt.

Over 500 personer mistet jobben på dagen da alt av flytrafikk ble lagt ned. Rygge Flystasjons Ryanair disponerte flere lokalruter og avganger blant annet en svært populær rute til Polen. Dette var et stort savn for lokalnæringer i distriktet da mange av deres polske sesongarbeidere brukte denne ruten. Siden denne fatale dagen i 2016 har Rygge Flystasjon stått mer eller mindre ubrukt og har frem til 2020 kun sysselsatt en person som vaktmester. En av hovedoppgavene til vaktmesteren var å spyle ned toalettene. Nyttig!

Rygge Sivile flyplass disponerer i alt fire rullebaner av større eller mindre omfang og kunne vært satset på både av SAS eller Widerøe for eksempel. I stedet så legger man ned all drift og struper mulighetene til videre drift på Rygge. Både med å innføre et lite gjennomtenkt med avgifter og andre ting, disse avgiftene gjør det også umulig å drive økonomisk forsvarlig og man kan begynne å lure på om Staten gjør dette med vilje? Er det virkelig god butikk eller miljømessig forsvarlig å stenge Rygge Flyplass helt samtidig som Gardermoen får fire nye rullebaner?

Halvard Henry med venner rister på hodet av regjeringens samferdselsplaner vedrørende Rygge Flyplass sivilt. Når den igjen blir lagt ut for salg kan det bety at det ikke blir noe mer flydrift men at alt rives og at infrastrukturen nullstilles. I en avtale mellom Jotunfjell og DNB om finansieringen av kjøpet sto det at terminalbygget skal legges ut for salg dersom man i løpet av 2021 ikke har fått i gang sivil lufttrafikk, ifølge kilder lokalt i Moss.

Det ser ut til at slaget om flytrafikken i Moss og omegn er tapt en gang for alle og vi må til Gardemoen eller Torp i Sandefjord for å fly!

Kanskje du også liker

Alan McLoughlin – Tidlig irsk landslagsspiller er død

Den tidligere Irland og Portsmouth-midtbanespilleren Alan McLoughlin har gått bort i en alder av 54 år. Alan har også spilt for klubber som Swindon Town …

Les Mer

Jeff LaBar fra Cinderella er død

Jeff LaBar døde i en alder av 58 år 14. juli. Nyheten om rockerens død ble først delt av sønnen Sebastian, som la ut en …

Les Mer

Steve Cooper forlater Swansea City

Swansea City kan bekrefte at manager Steve Cooper har bestemt seg for å forlate klubben. Cooper hadde 12 måneder igjen av den treårige avtalen han …

Les Mer